B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

16 december 2009

Blogs in de Site van het Jaar Rangschikking 2009

Op maandag 14 december werden in Gent de Site van het Jaar prijzen in 22 verschillende rubrieken toegekend. Bij deze rubrieken waren er drie die met blogs te maken hadden : (persoonlijke) blogs, fotoblogs en stadsblogs. Dit jaar was er geen rubriek groepsblogs. Er was dan wel een nieuwe rubriek Twitter.

Voor elke rubriek had de redactie van Clickx telkens 10 blogs (of Twitter accounts) genomineerd. Het grote publiek kon vervolgens gedurende enkele weken stemmen. Daarna werd er ook nog rekening gehouden met de mening van een vakjury. De stemmen van het publiek telden voor 70% van het totaal door, de mening van de vakjury voor 30%. Het resultaat was uiteindelijk een rangschikking van 220 sites, waaronder 30 blogs en 10 Twitter accounts.

Op de Svhj-blog is de volledige rangschikking en de rangschikking per rubriek gepubliceerd. Ik vond het interessant om net als vorig jaar na te gaan waar de blogs in de volledige rangschikking te situeren zijn. Onderaan dit bericht heb ik overigens de rangschikking voor de 4 rubrieken : blogs, fotoblogs, stadsblogs en Twitter overgenomen.


Vorig jaar scoorden de stadsblogs het beste van alle blogs. De hoogst geplaatste stadsblog staat dit jaar op plaats 70, waar dit vorig jaar plaats 45 was.
De stadsblogs worden net als vorig jaar gevolgd door de fotoblogs. De hoogst geplaatste fotoblog staat dit jaar op plaats 76, waar dit vorig jaar plaats 79 was. De (persoonlijke) blogs scoren net als vorig jaar minder goed in vergelijking met de fotoblogs. De meest populaire blog is dit jaar terug te vinden op plaats 123, vorig jaar was dit plaats 119. De meest populaire Twitter account heeft plaats 79 gekregen en was bijgevolg populairder dan de hoogst scorende blog. De overige Twitter accounts zijn helemaal onderaan in de rangschikking terug te vinden.

Blogs (en Twitter accounts) zijn nog steeds niet de publiekskleppers en bevolken bijgevolg eerder de onderste regionen van de rangschikking. Ik betwijfel echter of de bloggers en de Twitter gebruikers hiervan wakker liggen ...

Het cijfer na elke blog is de plaats (op 220) die de blog in de totale rangschikking bekleedt.

Blogs
Jos Ghysen - 123
Door een roze bril - 132
Houbi - 156
Kruimels - 164
Mediaminister - 166
Michel Vuijlsteke's Weblog - 174
Appelogen - 178
Radio Plasky - 194
Kerygma - 209
Tim F Van der Mensbrugghe - 212

Fotoblogs
Fotogeniek België - 76
Wannabes - 120
Jimmy Kets - 154
Serge Van Cauwenbergh - 167
Lisa Van Damme - 169
Gekiekt - 185
Isabel Pousset - 190
Artur Eranosian - 197
Squeeze the Lime - 201
Jens Mollenvanger - 204

Stadsblogs
Gentblogt - 70
Apen.be - 83
Leven in Leuven - 101
HasseltLokaal - 135
BrusselBlogt.be - 138
Mechelen blogt - 155
Kortrijkblogt! - 171
Gazet van Turnhout - 189
Depanneblogt.be - 196
Webnieuws Erpe-Mere & Lede - 207

Twitter
fotograaf - 79
netlash - 162
bnox - 175
boskabout - 181
robinwauters - 193
lamazone - 199
bartvanbelle - 203
imkedielen - 205
mschenk - 214
emich - 215

2 Bedenking(en) :
Anonymous Filip had op 17 december, 2009 14:01, de volgende bedenking ...

Wat zien we daar in de top 10 van beste Twitter accounts ?

Boskabouter ? eMich ?

Natuurlijk zijn dat toffe gasten.
Maar komaan ... Wat doen die in een top 10 van beste Twitter accounts ?

Om te beginnen zijn hun accounts privé.
En zoveel volgers (followers) hebben ze nu ook weer niet.
Merk daarbij dan nog op dat ze zelf meer Twitteraars volgen(friends), dan dat er zijn die hen volgen(followers). Dat stelt gewoon niets voor.

Enfin, nogmaals, alle respect voor Boskabouter en eMich, maar ik stel toch mijn vragen bij dergelijke uitslagen.

Filip

 
Anonymous Filip had op 20 december, 2009 19:22, de volgende bedenking ...

Ik zal mijn mening een beetje moeten herzien, denk ik.

Omdat dit gegeven van "Top Twitter Accounts" mij enorm interesseert en ik een beetje verrast was met de uitslag van deze wedstrijd, heb ik een programmaatje geschreven om de belangrijkheid van een Twitter account te berekenen en af te wegen tegen dat van andere Twitteraars.

Boskabout en eMich komen hier heel goed uit !
Tot mijn eigen grote verrassing !

Blijft wel mijn kritiek dat het privé-accounts zijn.

Dit is uiteraard geen exacte wetenschap en is meer bedoeld als amusement.

(link naar de pagina achter mijn naam)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails