B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 december 2009

Twitter tijdens een event

Twitter wordt door de aanwezigen op een event vaak gebruikt als kanaal om bedenkingen over de spreker, de presentatie, de aanwezigen, ... te delen met de Twitter community. Dit lokt dan vaak interactie tussen de aanwezigen op, als ook interactie tussen de aanwezigen op het event en de buitenwereld. Zo kan de buitenwereld ook een beetje proeven van de atmosfeer van het event, bijvoorbeeld door het posten van foto's via sites zoals Twitpic. Markante uitspraken worden soms door de buitenwereld verder verspreid (als een retweet). Een andere mogelijkheid is dat de buitenwereld vragen stelt aan de aanwezigen op het event.

Voor een aantal recente events heb ik nagegaan hoeveel buzz er op Twitter gegenereerd werd door de Twitter gebruikers aanwezig op het event, maar ook door het inpikken van de buitenwereld op de Twitter berichten van de deelnemers. Het aantal Twitter berichten waarvan hieronder sprake is, is het aantal berichten dat via Twitter Search teruggevonden wordt. Twitter berichten van afgeschermde accounts en accounts die Twitter als spam beschouwd worden bijgevolg niet mee in rekening gebracht.

11th European Conference on Creativity and Innovation (ECCI)
(zie ook dit eerder bericht)
228 deelnemers
3 dagen, van 27/10/2009 tot 29/10/2009
475 Twitter berichten tussen 26/10/2009 en 3/11/2009, van 44 verschillende Twitter gebruikers
423 Twitter berichten tijdens het event zelf, van 31 verschillende Twitter gebruikers


TEDxBrussels 2009
500+ deelnemers
1 dag, 23/11/2009
811 Twitter berichten tussen 14/11/2009 en 26/11/2009, van 206 verschillende Twitter gebruikers
485 Twitter berichten tijdens het event zelf, van 127 verschillende Twitter gebruikers


15 jaar Medianet Vlaanderen
160 deelnemers
1 avond, 26/11/2009
92 Twitter berichten tussen 18/11/2009 en 8/12/2009, van 23 verschillende Twitter gebruikers
54 Twitter berichten tijdens het event zelf, van 18 verschillende Twitter gebruikers

Social Media Forum
110 deelnemers
1 dag, 3/12/2009
170 Twitter berichten tussen 25/11/2009 en 8/12/2009, van 63 verschillende Twitter gebruikers
100 Twitter berichten tijdens het event zelf, van 34 verschillende Twitter gebruikers


Stichting Marketing Congres 2009
900 à 1000 deelnemers
2 dagen, 4/12 en 5/12
1175 Twitter berichten tussen 27/11/2009 en 8/12/2009, van 213 verschillende Twitter gebruikers
1036 Twitter berichten tijdens het event zelf, van 190 verschillende Twitter gebruikers



Feweb Congres 007
220 deelnemers
1 avond, 9/12/2009
305 Twitter berichten tussen 2/12/2009 en 10/12/2009, van 76 verschillende Twitter gebruikers
135 Twitter berichten tijdens het event zelf, van 43 verschillende Twitter gebruikers

Het aantal Twitter gebruikers ten opzichte van aantal deelnemers varieerde voor de bovenstaande event van 10% tot 30%. Uit de bovenstaande informatie heb ik een magische formule bedacht voor het aantal Twitter berichten tijdens een event. Het aantal Twitter berichten tijdens de events is 1 Twitter bericht per deelnemer per (volle) dag. Dit geldt natuurlijk enkel voor events waar personen actief in het social media gebeuren aanwezig waren. Voor vergaderingen van bijvoorbeeld het Vlaams Parlement halen we nog geen enkel Twitter bericht per vergadering.


Het aantal Twitter events voor en na het event hangt sterk af van de omstandigheden. Soms wordt de te gebruiken hashtag zeer laat bepaald, zodat voorafgaandelijke Twitter berichten niet kunnen teruggevonden worden. Voor andere events dan weer is er voorafgaandelijke een hele hype, bijvoorbeeld voor de TEDxBrussels conference. Voor BarcampGhent3 dat op 19 december zal plaatsen (met 100 deelnemers) heb ik nu reeds meer dan 700 berichten van 120 verschillende Twitter gebruikers gevonden. Voor andere events dan weer gaat de discussie nog een hele tijd verder op Twitter.

Voor events waar social media het onderwerp is, is het opvallend dat het aantal Twitter gebruikers die tijdens het event getweet hebben slechts tot 30% opliep. In dit aantal zijn dan nog de Twitter berichten inbegrepen van de buitenwereld (reTwitter berichten of reacties). Ofwel trekken dergelijke events nog een heleboel deelnemer aan die nog niet actief zijn op Twitter, ofwel voelen de deelnemers met een Twitter account zich niet geroepen tijdens het event te Twitteren, of misschien zijn er nog andere redenen ? Heeft u soms een idee ?

1 Bedenking(en) :
Blogger Codeboy had op 10 december, 2009 16:53, de volgende bedenking ...

Ik was op de laatste twee events en heb er ook getwitterd. Voor mezelf is er een correlatie tussen verveling en twittering op een event. Wanneer er een goede spreker is dan zal ik minder twitteren en meer actief luisteren. Bij een spreker die wat uit zijn nek staat te ... of gewoon niks nieuws zegt, heb je de neiging om jouw frustratie te twitteren.
Een analyse van de inhoud van de tweets zou wel echt interessant zijn (maar uiteraard niet evident).
Wel interessant voor de organisatoren nadien, hebben ze meteen duidelijk en 'eerlijke' feedback!

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails