B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

03 december 2009

Even onderweg

Vandaag was ik iets langer onderweg van en naar het werk. Aandachtige lezers zullen al reeds op de hoogte zijn dat ik mij vanuit het Leuvense met de wagen naar het centrum van Brussel begeef en als het nog niet eerder wist, weet u het nu ...

Vanmorgen zag het er aan het Meiserplein redelijk druk uit - ik kwam van de E40 - dus ik koos er voor om uitzonderlijk niet linksaf te slaan, maar iets verder op de Lambermontlaan aan één van de volgende lichten linksaf te slaan. Dat was geen goed idee. Linksaf draaien aan een kruispunt waar de lichten afgesteld zijn op het verkeer dat rechtdoor moet brengt met zich mee dat je lang moet wachten. Bij elk groen licht kunnen er maar drie tot vier wagens linksaf, tenzij er natuurlijk een aantal chauffeurs zich niets aantrekken van het rode licht (herinnert u zich dit bericht nog). Eens deze hinderpaal genomen bleek het in Schaarbeek redelijk druk. De verkeersituatie aan de Rogierstraat is sinds enkele maanden gewijzigd, wat inhoudt dat het verkeer in de Koninklijke Sinte Mariastraat met een slakkegangetje vooruit ging, te meer omdat aan de Sinte Mariakerk een heleboel wagens - waaronder ik dus ook - naar links moeten, waarvoor je weer veel geduld moet hebben. Vervolgens dook ik via de kleine straatjes van Sint Joost ten Node richting Noordstation. In één van de straten had de bestuurder van een bestelwagen niet beter gevonden zijn wagen doodleuk stil te zetten en op zijn gemak met een pak in een gebouw te verdwijnen. Achteruit rijden was geen optie (was overigens redelijk ver). Doodgemoedereerd kwam hij na verschillende minuten buiten en dan maakte hij amper aanstalten om te vertrekken. Morgen kies ik toch voor een ander parcours. Op vrijdagmorgen staat er trouwens markt in de Koninklijke Sinte Mariastraat wat maakt dat je die buurt best helemaal mijdt.

Vanavond was het nog veel erger. Ik had vooraleer te vertrekken op verkeerscentrum.be al gemerkt dat de E40 richting Leuven er rood uitzag. Blijkbaar was het ongeval op de E314 al opgeruimd en ik hoopte dat de verkeersdrukte al bij al nog zou meevallen. Niet dus. Nietvermoedend nam ik op de Reyerslaan de tunnel richting E40. Op de lichtstrook boven de tunnelingang stond aangegeven dat er 16 kilometer file was van Reyers tot Bertem. Enkele honderden meter verder stond ik inderdaad stil, net als een heleboel andere voertuigen. Het was iets na zes. Tegen een uiterst traag tempo kon ik af en toe enkele meters vooruit schuiven. Het probleem is dat de zes rijstroken aan het begin van de E40 aan het einde van de Reyerstunnels - allen propvol met wagens, uiteindelijk moeten samengevoegd worden tot drie rijstroken op het viaduct over de Woluwelaan. De afrit aan de Cora nemen was onbegonnen werk, bovendien was de kans zeer groot dat het verkeer daarboven ook aanzienlijk in de knoei zou zitten. De afslag naar de Woluwelaan nemen ging uiteindelijk verrassend genoeg redelijk vlot, wel na 20 minuten schuifelen tot daar ... Ik had toen al verschillende keren op de radio het bericht gekregen dat het verkeer op de Brusselse ring vertraagd werd door enkele geblokkeerde rijstroken. Verkeersproblemen op de grote ring werken vaak door tot op de E40, wat vermoedelijk daarstraks ook het geval was. Ik koos ervoor de Woluwelaan richting Tervurenlaan te nemen en aan de eerste lichten richting UCL ziekenhuis links af te draaien. Via mijn GPS en op basis van vroegere ervaringen toen ik vaker in die buurt kwam kon ik de weg vinden naar Kraainem. Vervolgens kwam ik op bekender terrein en kon ik via Wezenbeek, Tervuren, Vossem en Leefdaal uiteindelijk belanden in Korbeek-Dijle.

Ik ben even onderweg geweest van en naar het werk. Gelukkig leverde dit weer inspiratie op voor een bericht op dit blog.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Wim had op 07 december, 2009 06:40, de volgende bedenking ...

Ik heb er 's avonds ook enorm last van gehad.
Ik vertrek rond 16h in Brussel centrum en ben dan normaal iets voor 17h in Sint-Joris-Winge, maar door het ongeval op de E314 - welke ik trouwens niet neem - stond het vanaf 16h15 ook al vast op de E40 en ben ik pas om 17h50 thuis aangekomen. Een klein uur later dus als normaal.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails