Handleiding Twitteren tijdens een event - voor deelnemers
Het versturen van Twitter boodschappen tijdens een event is een trend die onmiskenbaar is. In een recent bericht heb ik getoond hoe Twitter gebruikt werd tijdens een aantal social media gerelateerde events. Het aantal Twitter gebruikers dat tijdens een event Twitter berichten de twitosfeer instuurt bedraagt 10% tot 30% van de aanwezigen.
Als je op een event aanwezig bent, waar moet je dan mee rekening houden als je wil twitteren ?
Vooraf
- Informeer of het gepast is om live te Twitteren en live foto's te maken (en die bijvoorbeeld via Twitpic of Flickr te verspreiden)
- Informeer welke hashtag er voor het event gebruikt zal worden, indien er nog geen is, stel er dan zelf één voor
- Kies je apparaat waarmee je zal twitteren, bijvoorbeeld via je telefoon, je netbook, je laptop, ...
- Denk er aan de nodige kabeltjes mee te nemen, en vergeet zeker je voedingskabel niet indien het event verschillende uren duurt
- Laad vooraf de batterijen van je Twitter-apparaat op
- Ga na of er voor het event een speciale Twitter account opgezet is en voeg deze toe aan de lijst van je followers
- Ga na welke andere personen op het event zullen aanwezig zijn, voeg deze voor het event reeds toe eventueel aan de lijst van je followers zodat je tijdens het event hun bedenkingen kan volgen
- Indien je van plan bent om zeer actief te twitteren tijdens, overweeg dan om een extra Twitter account op te zetten, vanuit je "normale" Twitter account kan je je followers oproepen om ook je speciale account te volgen
- Indien je Twitter account afgeschermd is, overweeg dan om eventueel je Twitter account (je "normale" of je "speciale" account) toch open te stellen voor het publiek
Tijdens het event
- Kies indien mogelijk een plaats in de zaal waar je een stroomaansluiting hebt
- Indien er in de zaal geen stroomaansluitingen beschikbaar zijn, ga na waar je eventueel tijdens de breaks wel je batterijen kan opladen
- Beslis waarover je zal twitteren, ga je de belangrijke statements van de sprekers zo snel mogelijk doorgeven aan je followers, ga je live bedenkingen geven op de statements, ga je het hebben over de contacten die je hebt kunnen leggen, ga je het hebben over de praktische aspecten van het event (ontvangst, catering, airco, de mooie benen van de vrouwelijke moderator, ...)
- Ga tijdens het event na welke andere Twitter gebruikers ook aan het twitteren zijn op het event
- Leg je eigen accenten in je Twitter berichten, de kans bestaat dat je followers ook sommige andere Twitter gebruikers van het event volgen, je followers zitten echt niet te wachten op dezelfde statements die vijf keer de twitosfeer ingestuurd worden
- Ga tijdens het event na of er reacties zijn van je followers op je Twitter berichten
- Twitteren tijdens het event kan best leuk zijn, maar verlies niet uit het oog dat er ook nog sprekers zijn die normaal gezien je aandacht verdienen
Na het event
- Ga na welke reacties je Twitter berichten opgeleverd hebben, misschien zijn er reacties die je tijdens het event over het hoofd gezien hebt
- Ga na of het de moeite is de andere Twitter gebruikers die je dankzij het event hebt leren kennen, toe te voegen aan de lijst van followers
- Indien je ook nog een blog hebt, kan je je Twitter berichten gebruiken als inspiratiebron voor een blogpost
Zie ook de handleiding voor organisatoren van events.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home