B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

01 maart 2010

Bezoekcijfers websites

Als je een idee wil krijgen van het aantal bezoekers van een website die je zelf beheert, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld één of meerdere scripts installeren op je blog (zoals Google Analytics). Als je echter geen beheerder bent van de site zijn de mogelijkheden veel beperkter. Er zijn gelukkig enkele sites die je een idee kunnen geven van bezoekcijfers van websites.

Als voorbeeld worden hieronder telkens de sites van drie Vlaamse kwaliteitskranten genomen : De Standaard, De Morgen en De Tijd.

Compete
Bij Compete kan je op één plaatje de gegevens van verschillende sites bekijken. Hieronder krijg je het beeld van de unique visitors van de drie krantensites. Standaard.be heeft volgens Compete maandelijks 7.435 unique visitors, tijd.be heeft 2.843 uniques bezoekers en ten slotte demorgen.be heeft 2021 uniques visitors. Dit lijken mij toch zware onderschattingen te zijn.



Quantcast
Quantcast is een site die het aantal bezoekers van een website ofwel bepaalt op basis van een opgenomen tag (je kan je eigen site zelf gratis aanmelden). Indien er geen tag aanwezig is, doet Quantcast een inschatting van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten. De drie krantensites bevatten geen tag, zodat het aantal bezoekers geschat wordt. Standaard.be is de meest populaire site (approximately 9.368 U.S. monthly people - rank 145.193), gevolgd door tijd.be (approximately 5.335 U.S. monthly people - rank 227.533) met als afsluiter demorgen.be (approximately 3.463 U.S. monthly people - rank 318.760). De omschrijving van demorgen.be is wel vrij grappig : "National and international News, from the main French Language Newspaper, in French only. [Description from dmoz]".



Alexa
Alexa schat het aantal bezoekers van een website aan de hand van de gegevens die verzameld worden door de Alexa toolbar. Standaard.be heeft hier ook het grootste aantal pageviews, maar exacte cijfers geeft Alexa niet, louter een percentage van de global pageviews. Tijd.be en demorgen.be zijn aan elkaar gewaagd, althans volgens Alexa. Van de onderzochte sites met bezoekcijfers geeft Alexa de minst nuttige info.



Google Trends
Google Trends is één van de zovele gratis diensten van Google. Deze dienst omschrijft zichzelf als "Google Trends provides insights into broad search patterns. Please keep in mind that several approximations are used when computing these results. All traffic statistics are estimates." Bezoekcijfers zijn dus weer inschattingen. Je kan op één grafiek de bezoekcijfers van meerdere sites visualiseren. Standaard.be leidt weer, gevolgd door tijd.be en demorgen.be als laatste. Als je ingelogt bent met een Google Account krijg je op de grafiek ook cijfers te zien. Standaard.be heeft tussen de 150k en 300k daily unique visitors.



Google Adplanner
Google Adplanner is een dienst gericht op bedrijven die advertenties willen plaatsen. Je kan de dienst ook gebruiken om info te krijgen over bezoekcijfers van websites. Standaard.be heeft volgens de grafiek van Google Adplanner dagelijks tussen de 100k en 200k daily unique visitors. Tijd.be heeft tussen de 70k en 140k daily unique visitors, demorgen.be heeft tussen de 40k en 80k daily unique visitors, het minste van de drie onderzochte sites. De cijfers van Google Adplanner en Google Trends lijken niet consistent te zijn, wat toch bizar is gezien het beide diensten van Google zijn.



Metriweb
Metriweb is een systeem opgezet door het Belgische CIM. Aan de hand van tags opgenomen in de pagina's van deelnemende sites worden bezoekers aan de deelnemende sites op dezelfde manier gemeten. Je zou kunnen voorstellen dat Metriweb minder aanleiding tot manipulatie kunnen geven. Maar er zijn al sites uit het systeem verwijderd wegens onterecht plaatsen van tags op sommige sites. Standaard.be heeft de hoogste cijfers (229.695 average number of visitors per day, on the last 7 days en 402.029 average visits per day, on the last 7 days), gevolgd door tijd.be (135.019 average visitors per day en 249.085 average visits per day) en ten slotte demorgen.be (84.610 average visitors per day en 129.116 visits per day). Deelname aan Metriweb houdt in dat de eigenaar van de site hiervoor betaalt. De meest populaire sites kan je er gelukkig terugvinden, omdat Metriweb het systeem is dat adverteerders toelaat het bereik van een website te quantificeren.



En wat zijn nu de correcte bezoekcijfers ? Ik zou het op basis van de bovenstaande cijfers niet weten. De sites met bezoekcijfers lijken alvast aan te geven dat standaard.be van de drie bekeken krantensites de meeste bezochte is.

1 Bedenking(en) :
Blogger Unknown had op 01 maart, 2010 23:08, de volgende bedenking ...

Op de vraag 'En wat zijn nu de correcte bezoekcijfers ?' is niet echt een zinnig antwoord te geven. Je gebruikt een meetmethode en dat geeft een resultaat, je gebruikt een andere methode en dat geeft een ander resultaat.
Het is dus slechts als alle partijen dezelfde methode gebruiken dat je er ook iets zinnig over kan zeggen. Dat is ook de reden waarom publishers die als business model advertising hebben de CIM opvolgen. Dat doen adverteerders en reclameregies ook. Al de rest is leuk, handig en interessant maar is naar de adverteerder toe niet belangrijk.

Google Analytics is trouwens vooral om te zien wat er allemaal gedaan of net niet gedaan wordt op de site. Heel interessant om de site te verbeteren.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails