B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

11 februari 2009

Dikke-truiendag - verbruiksmetingen 6

Het voorbije weekend was het eventjes droog en niet te koud. Dit was een mooie gelegenheid om mijn wagen die de voorbije weken een grijze laag van strooizout, vuil en modder over zich gekregen had een beurt te geven. Ten huize BVLG wordt het regenwater opgevangen. Dit opgevangen regenwater dient onder meer voor het sproeien van de tuin (wat nu niet echt nodig is) en het wassen van de wagens. Uit nieuwsgierigheid heb ik de energiemeter aangesloten op de voeding van de pomp. De pomp, een hydrofoorgroep, pompt het water uit de regenwaterput in een ketel totdat een voldoende hoge druk bereikt wordt. Bij het verbruik van water daalt de druk geleidelijk aan. Van zodra de druk een drempel bereikt zal de pomp opnieuw aanslaan om de druk opnieuw op te voeren. De energiemeter gaf aan dat de motor 600 watt verbruikte tijdens het oppompen van het water. Het totale verbruik aan elektriciteit tijdens de wasbeurt was 47 wattuur of 0,047 kilowattuur. Tegen een kostprijs van 17 eurocent per kilowattuur bedraagt de kostprijs van de elektriciteit verbruikt tijdens de wasbeurt 0,008 euro. Indien ik elke week mijn wagen zou wassen (wat absoluut niet het geval is), loopt de kostprijs op tot 0,41 euro. Verwaarloosbaar klein dus.

Ik had natuurlijk naar de carwash kunnen gaan. Dit had mij een extra verplaatsing gekost en natuurlijk de bijdrage die de uitbater van de carwash vraagt. De wagen is dan ongetwijfeld properder. Zelf de auto in de was zetten zie ik niet zitten, daarvoor kan je beter terecht bij een carwash. In de carwash waar ik occassioneel naar toe ga kan je ook gebruik maken van een zeer krachtige stofzuiger, wat ook handig is.

Maar als je rustig je eigen wagen onder handen neemt heb je tijd om inspiratie op te doen voor een bericht op je blog, zoals dit bericht. Alhoewel, een bezoek aan een carwash kan natuurlijk ook aanleiding geven tot een verrassend bericht.

Dikke-truiendag 2009 - Schrijf in en win
Nu vrijdag, meer bepaald 13 februari, is het de Dikke-truiendag. Het is nog niet te laat om je in te schrijven, wat je op de website van de Vlaamse Overheid kan.

Related Posts with Thumbnails