B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

01 november 2009

Twitter lists

Uiteindelijk heb ik in mijn Twitter account ook de optie van de Twitter lists mogen ontmoeten. Deze nieuwe uitbreiding van Twitter biedt interessante mogelijkheden. Op andere blogs heb ik al talrijke berichten opgemerkt die uitvoerig de lof zingen van Twitter lists.

Toen ik de mogelijkheden van Twitter lists zag, moest ik onmiddellijk terugdenken aan de mogelijkheden die Bloglines reeds meer 5 jaar aanbiedt. Bloglines was meer dan 5 vijf jaar terug één van de belangrijkste of zelfs de belangrijkste RSS-feedreader. Het is interessant te zien welke mogelijkheden Bloglines toen en nu nog steeds aanbiedt.

Voor een RSS-feed geeft Bloglines aan hoeveel subscribers er binnen Bloglines zijn. Binnen Bloglines kan een gebruiker aangeven of hij een publiek of een privé profiel heeft. Voor de Feedburner feed van dit blog (http://feeds.feedburner.com/Bvlg) zijn er op dit ogenblik 77 subscribers, waarvan 21 met een publiek profiel. Voor elke subscriber met een publiek wordt de datum aangegeven van welke datum de subscription ingegaan is. LVB is bijvoorbeeld sinds 11 oktober 2005 in Bloglines geabonneerd op de Feedburner feed van dit blog, toen dit blog nog piepjong was.


Van elke Bloglines-susbscriber met een publiek profiel kan je de feeds zien waarop deze gebruiker geabonneerd is. LVB heeft bijvoorbeeld de Feedburner feed van dit blog ondergebracht in de groep "1B - Belgian Lifeblogs". De toegevoegde waarde van de publieke profielen is dat je op een makkelijke wijze andere hopelijk interessante andere feeds kan vinden.


In de lijst van publieke subscribers van LVB dateert de eerste abonnering van 15 november 2003. Dit leidt mij tot de veronderstelling dat deze functionaliteiten bijna zes jaar terug reeds beschikbaar waren.


Ondertussen is Bloglines al lang niet meer de meest belangrijke feedreader, deze rol is nu weggelegd voor Google Reader. De mogelijkheden die Bloglines biedt om andere feeds te ontdekken bestaan nog steeds, maar hebben hun toegevoegde waarde zien afnemen. Personen die via RSS-feeds blogs lezen gebruiken nu ongetwijfeld andere manieren om interessante nieuwe blogs te ontdekken. Meer dan vijf jaar terug heb ik uitvoerig rondgeneusd in de subscriptions van andere Belgen op Bloglines en heb toen pareltjes van andere (Belgische) blogs ontdekt. In het kader van dit bericht heb ik nogmaals rondgekeken welke mogelijkheden Bloglines nog steeds aanbiedt. De waarheid is dat ik al jarenlang niet meer de behoefte had om op die wijze op zoek te gaan naar andere blogs. Ten eerste komen er veel minder nieuwe blogs bij in vergelijking met enkele jaren terug. Als ik ze dan ontdek, is het vaak via een verwijzing in een Twitter bericht.

1 Bedenking(en) :
Blogger Clo Willaerts had op 02 november, 2009 08:11, de volgende bedenking ...

Google Reader heeft ook handige functies. Bv Google Reader > Google Trends > Trends in abonnementen > Inactief (om de zombie-blogs eruit te halen) en Google Reader > Startpagina > Ten zeerste aanbevoelen (met, zoals de titel al laat vermoeden, aanbevelingen op basis van je leesgedrag).
Onlangs ook beginnen gebruiken: "Delen met opmerking" als widget op www.bnox.be (rechterkolom).

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails